تکنولوژی برتر

درباره تکنولوژی های برتر روز دنیا

تکنولوژی برتر

درباره تکنولوژی های برتر روز دنیا

طویل ترین وبسایت دنیا

این وبسایت طویلترین وبسایت دنیا است. طول این وبسایت 18.939  ‌کیلومتره! برای اینکه امتحان کنید که این عدد درسته یا نه می تونید یه پرنیت از این وبسایت بگیرید! البته اگه فکر می کنید کار بی فایده ایه، واسه امتحان هم بد نیست با scroll موس یا کلید پایین صفحه کلید از ابتدای وبسایت پایین برید. اونوقت دستتون میاد 18.939 کیلومتر طول،  تو یه وبسایت یعنی چی؟

اگه  ایده ای دارید که این وبسایت رو از اینی که هست طولانی ترش کنید با مسولین وبسایت تماس بگیرید و طرحتونو ارایه بدید، جایزه هم می دن...

webcam


حضور در دنیای مجازی هم که روزی تنها یک رویا بود این روزها به بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره تبدیل شده تا جایی که مدت‌ها است این رویای دوست داشتنی دریچه‌ای را برای حضور کامل در این دنیا باز کرده است.



این دریچه بالاخره به اتاق کار و میز کامپیوتر کاربران باز شد تا با نام وب‌کم جای خودش را در میان طرفداران دنیای مجازی و البته بازار محصولات کامپیوتری پیدا کند.

این روزها دیگر بیشتر کامپیوترهای شخصی میزبان دوربین‌های اینترنتی کوچکی هستند که می‌توانند تصاویر را به دنیای وب منتقل کنند.

محصولات از چین گذشته
اینجا دیگر نه تنها اثری از تولیدات داخلی نیست، بلکه حتی بحث جمع‌بندی قطعات یا ASSEmBLE در داخل کشور هم کاملا منتفی است.

در بازار وب‌کم هم چینی‌ها حرف اول را می‌زنند. محصول تقلبی و ری‌مارک یا محصول یک شرکت معتبر هیچ فرقی نمی‌کند، همه وب‌کم‌ها برای رسیدن به بازار ایران باید از مرزهای چین عبور کنند.

نام‌ها اما متفاوتند. درست مثل بقیه قطعات و لوازم جانبی کامپیوتر در بازار وب‌کم هم نام‌های مختلفی ویترین فروشگاه‌ها را به تسخیر خودشان درآورده‌اند.

Logitech
، A4tech، Farassoo، Creative، Jvc، Galaxy، Ucom و Power Media برند‌هایی هستند که بازار وب‌کم را انباشته‌اند.

نام‌هایی که شاید تنها در ظاهر با هم تفاوت داشته باشند و نه در کیفیت.
در واقع فعالان بازار کامپیوتر معتقدند در بازار وب‌کم برخلاف بازار دیگر محصولات و قطعات کامپیوتری،‌ اسم برند‌ها تضمینی برای کیفیت محصول نیستند و همین موضوع هم باعث هجوم محصولات ری‌‌مارک یا با مارک‌های ناشناخته و جدید به این بازار شده است.

در این میان مثل همیشه گارانتی‌ها هرچند آنقدرها هم قابل اعتماد نباشند، اما به هر حال موضوعی هستند که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار دارند.

در این مورد خریداران طرفدار محصولات مجهز به ضمانتنامه‌ باید فقط به گارانتی‌های تعمیر، دل‌خوش کنند. گارانتی‌هایی که برای وب‌کم‌ها ارائه می‌شوند معمولا تنها یک‌سال اعتبار داشته و تنها تعمیرات جزئی را ضمانت می‌کنند.


با این همه در میان تمام محصولات بازار وب‌کم، تنها سه شرکت هستند که خدمات گارانتی عرضه می‌کنند. این شرکت‌ها شامل آواژنگ برای وب‌کم‌های Logitechذ، Farassoo برای وب‌کم‌های Farassoo و شرکت انحصاری A4tech در ایران برای وب‌کم‌های این شرکت خدمات ضمانتنامه ارائه می‌دهند. در مورد برندهای دیگر اما به گفته فروشندگان و فعالان این بازار نباید به دنبال گارانتی و خدمات وابسته به آن بود. با این وجود این موضوع گویا نتوانسته تاثیر چندانی روی قیمت این محصولات بگذارد.

هرچه باشد کاربران ایرانی سال‌ها است که دیگر عادت کرده‌اند امید زیادی به خدمات گارانتی محصولاتشان نداشته باشند.

پرفروش‌ترین‌ها و کم‌فروش‌ترین‌ها
در بازار وب‌کم‌ها اغلب، مارک‌ها تعیین‌کننده نیستند. در حقیقت اگر به دنبال یک وب‌کم هستید باید بدانید که دلیل موجهی برای ترجیح محصول یک برند با محصولات دیگر وجود ندارد.
در واقع آنچه باعث موفقیت فروش یک وب‌کم با برند مشخص در بازار می‌شود، میزان تبلیغاتی است که شرکت تولیدکننده آن محصول انجام می‌دهد.

با هر حساب و کتاب هم جور درمی‌آید که آشنایی بیشتر با محصول و قابلیت‌هایش، قانع‌کننده‌تر از همه است. به این دلیل هم هست که امین‌فر، کارشناس بازار کامپیوتر در این مورد می‌گوید: هر چند برندهای جدید و ناشناخته هم بازار خودشان رادارند اما وب‌کم‌های Lagitechا، A4tech و Farassoo برای کاربران شناخته شده‌ترند. به همین علت هم محصولات این شرکت‌ها سهم بیشتری از بازار وب‌کم‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند.

به طور کلی اما وب‌کم‌ها در بازار به دو دسته دوربین‌دار (جداشدنی) و معمولی (جدانشدنی) تقسیم می‌شوند.

وب‌های مجهز به دوربین دیجیتال که معمولا در دسته محصولات مربوط به بازار دوربین دیجیتال قرار می‌گیرند اغلب محدوده قیمتشان از 25هزار تومان به بالا است و به گفته رجبی یکی از فعالان بازار وب‌کم هم در میان این محصولات، شرکت creative پرفروش‌ترین وب‌کم‌های دوربین‌دار بازار را در اختیار خودش گرفته است.
اما در بازار وب‌کم‌های معمولی ارزان‌ترین محصولات را باید بین برندهای جدید و ناشناخته مثل Ucom و Galaxy جست‌وجو کرد.

قیمت وب‌کم‌های ارزان معمولا از 6 تا 17هزار تومان متغیر است. گران‌ترین‌ها اما مانند بقیه لوازم جانبی (ماوس-کیبورد و...) معمولا در میان محصولات Logitech قرار می‌گیرند.

برای خرید گران‌ترین وب‌کم‌های بازار هم باید از 20 تا 45هزار تومان هزینه کرد.

کدام محصول؟
کدام کاربر؟
در حقیقت اینکه کدام کاربر باید کدام محصول را انتخاب کند همان چیزی است که علت تفاوت قیمت محصولات مختلف در بازار را توجیه می‌کند. هر چه باشد نیازهای کاربرها متفاوت است و انتخاب‌ها مختلف.

در این میان اما مواردی هستند که به عنوان عوامل تعیین کننده در خرید وب‌کم‌ها اهمیت دارند.
مهمترین این عوامل توجه به کیفیت و وضوح تصویر یا (resolution) است. در این مورد باید وب‌کم‌های دوربین‌دار را از وب‌کم‌های معمولی کاملا جدا کرد. طرفداران وب‌کم‌های دوربین‌دار قطعا می‌دانند که محصول مورد نظرشان باید در میان ارقام بالاتری از میزان وضوح تصویر انتخاب شود، اما درباره وب‌کم‌های معمولی بهتر است محصول انتخابی حداقل 3/1مگاپیکسل وضوح تصویر داشته باشد.



مساله دیگر سرعت تصویربرداری است که در انتقال به موقع و بدون تاخیر تصاویر نقش مهمی دارد. برای سنجش میزان سرعت تصویربرداری وب‌کم مورد نظرتان بهتر است آن را روشن کرده و دستتان را به سرعت جلوی وب‌کم حرکت بدهید، آنچه در مانیتور نمایش داده می‌شود در واقع همان معیار انتخاب شما است.

از آنجا که تصویر وب‌کم‌ها تا حد زیادی از میزان نور فضا تاثیر می‌گیرد، وجود چراغ‌های لیزری روی وب‌کم‌ها را این روزها به یکی از عوامل مهم در خرید این محصولات تبدیل کرده است.

در این میان وب‌کم‌های میکروفن‌دار هم جایگاه خودشان را دارند. این میکروفن‌ها در واقع به کاربران این امکان را می دهند تا همزمان با انتقال تصاویر، صدای کاربران هم منتقل شود. وب‌کم‌های میکروفن‌دار را در بین محصولات اغلب شرکت‌ها هم می‌توان پیدا کرد.

با این حال اما گویا وب‌کم‌های به شکل کره زمین، توپ فوتبال، پا و... طرفداران بیشتری دارند. این اشکال مختلف درواقع تنها قاب هر وب‌کم را تشکیل می‌دهند و نمی‌توانند در کیفیت آن تاثیری داشته باشند.

در حقیقت آنچه در ظاهر هر وب‌کم اهمیت دارد انعطاف‌پذیری ساختار فیزیکی آن است. این انعطاف‌پذیری که در بعضی وب‌کم‌ها به صورت مفصل‌بندی بدنه این محصولات تعبیه می‌شود در راحتی و قدرت انتخاب بیشتر کاربران برای قرار گرفتن روبه‌رو‌ی وب‌‌کم موثر است.