تکنولوژی برتر

درباره تکنولوژی های برتر روز دنیا

تکنولوژی برتر

درباره تکنولوژی های برتر روز دنیا

بدون نیاز به دخالت انسان

با طراحی یک فن‌آوری از سوی شرکت ژاپنی هیتاچی، امکان کنترل دستگاه‌های الکترونیکی بدون کوچک ترین حرکتی و تنها با خواندن فعالیت‌های مغزی کاربر توسط دستگاه میسر شد.

به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سطح کاربری مغز دستگاهی که از سوی هیتاچی طراحی شده، کوچک‌ترین تغییرات در جریان خون مغز انسان را تحلیل کرده و حرکات مغزی را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می‌کند.

هر چند فن‌آوری سطح کاربری مغز دستگاه، بیش از این برای استفاده در موارد پزشکی متمرکز شده بود اما اکنون سازندگان ژاپنی هیتاچی و هوندا موتور در رقابت برای ظریف‌سازی این فن‌آوری برای کاربردهای تجاری هستند.

دانشمندان هیتاچی همچنین قصد طراحی یک کنترل از راه دور تلویزیون مغزی را دارند که به کاربران خود امکان می‌دهد کانال‌های تلویزیون را تنها با فکر کردن تغییر دهند.

شرکت هوندا نیز که سطح کاربری آن مغز را مانند دستگاه‌های MRI مورد استفاده در بیمارستان‌های مونیتور می‌کند، علاقه‌مند است این سطح کاربری را در خودروهای نسل جدید و هوشمند خود به کار ببرد.

فن‌آوری مذکور ممکن است روزی جایگزین دستگاه‌های کنترل از راه دور و کی‌بوردها شود و شاید به افراد معمول کمک کند که صندلی‌های چرخدار الکترونیکی، تختخواب یا اعضای بدن مصنوعی خود را کنترل کند.

یکی از مزایای کلیدی فن‌آوری هیتاچی که optical topography نامیده می‌شود، حسگرهایی هستند که به وارد شدن به مغز به طور فیزیکی نیاز ندارند در حالی که فن‌آوری‌هایی که پیش از این طراحی شده بود نیازمند کاشت یک تراشه در داخل جمجمه بودند.